Privatlivspolitik for patienter
Privatlivspolitik for patienter
Behandling af oplysninger
I forbindelse med vores undersøgelse, diagnostik og behandling af dig som patient indsamler og behandler Lægehuset Rådhusgade 9 ApS (CVR 16155934) som består af de praktiserende læger
Kim Agerholm Brogaard (CVR 38031880)
Ulla Skov Andersen (CVR 25443047)
Hanne Bech Michelsen (CVR 36132922)
Lene Agerstjerne (CVR 34907722)
Jan-Ole Arnhold ApS (CVR 34225869)
som dataansvarlig en række personoplysninger om dig. Dette er vi forpligtet til efter autorisationslovens kap. 6 og journalføringsbekendtgørelsen.
I denne privatlivspolitik beskrives, hvordanandler, bruger og videregiver dine personoplysninger.
Typer af oplysninger
Der indsamles og behandles følgende typer af personoplysninger om dig (i det omfang det er relevant for netop dig):
Almindelige kategorier af personoplysninger:
-
Navn, adresse, evt. e-mailadresse, telefonnr., personnummer, køn, familierelationer og sociale relationer, arbejdsrelationer og
Særlige kategorier af personoplysninger (”følsomme personoplysninger”):
-
Helbredsoplysninger (f.eks. journaloplysninger, prøvesvar, tests, røntgenbilleder, scanningsvar mv.), seksuelle forhold, race eller etnisk oprindelse samt religiøse forhold.
Formål
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
-
Vores undersøgelse, diagnostisk og behandling af dig
-
Udarbejdelse af lægeerklæringer
-
Udarbejdelse af attester til brug for myndigheder, forsikringsselskaber mv.
-
Kommunikation med eller henvisning til andre sundhedspersoner, læger, sygehuse eller sygehuslaboratorier
-
Medicinordinationer, herunder udstedelse af recepter
-
Indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser
-
Indberetning af laboratorieprøver til sygehuslaboratorier
-
Afregningsformål
-
Overholde vores forpligtelser i henhold til gældende lovgivning, herunder EU’s databeskyttelsesforordning, databeskyttelsesloven og anden relevant sundhedsretlig lovgivning, f.eks.
-
Dokumentationspligt
-
Overholdelse af basale principper for behandling af personoplysninger og juridisk hjemmel for behandlingen
-
Iværksættelse og vedligeholdelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder men ikke begrænset til at hindre uautoriseret adgang til systemer og oplysninger, hindre modtagelse eller distribution af ondsindet kode, standsning af overbelastningsangreb (denial-of-service-angreb) og beskadigelser af computersystemer og elektroniske kommunikationssystemer
-
Undersøgelse af mistanke eller viden om sikkerhedsbrud og rapportering til individer og myndigheder
-
Håndtering af forespørgsler og klager fra registrerede og andre
-
Håndtering af inspektioner og forespørgsler fra tilsynsmyndigheder
-
Håndtering af tvister med registrerede og tredjeparter.
-
Statistiske undersøgelser og videnskabelig forskning
-
Frivillighed
Når vi indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse personoplysninger til os. Konsekvensen af ikke at give os personoplysningerne vil være, at vi ikke kan varetage formålene ovenfor, herunder at vi i nogle tilfælde ikke kan undersøge, diagnosticere eller behandle dig.
Kilder
I nogle tilfælde indsamler vi personoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. sygehuse eller ved opslag i elektroniske journalsystemer. Vi behandler de modtagende oplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik.
Videregivelse af personoplysninger
Idet omfang det er nødvendigt for den konkrete undersøgelse, diagnosticering eller behandling af dig, vil dine personoplysninger blive videregivet og delt med følgende modtagere:
-
Klinikken er organiseret i en samarbejdspraksis, hvor vi lejlighedsvist behandler andre lægers patienter. I den forbindelse kan fælles klinikpersonale og øvrige læger i samarbejdspraksis foretage opslag i din patientjournal, jf. sundhedslovens § 42a.
-
Der videregives oplysninger til andre sundhedspersoner, hvis det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb.
-
Andre læger og sundhedsfagligt personale som er tilknyttet Sammenarbejdspraksis Lægehuset Rådhusgade 9 ApS må slå dine data op når det er relevant for at varetager dine helbredsmæsige eller andre interesser.
-
Der videregives oplysninger til RKKP (kliniske kvalitetsdatabaser), Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen (medicin, vaccinationer, utilsigtede hændelser og dødsfald), politi og domstole, sociale myndigheder, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i det omfang, at der foreligger en pligt hertil ifølge gældende lovgivning.
-
Du har som patient adgang til dine egne oplysninger (indsigtsret).
-
Ved henvisning af patienter videregives oplysninger til de sundhedspersoner, hvortil henvisningen er sendt.
-
Ved indberetning af laboratorieprøver videregives prøverne til sygehuslaboratorierne.
-
Ved indberetning af oplysninger i forbindelse med afregning for patientbehandling videregives oplysninger til de regionale afregningskontorer.
-
Ved udstedelse af recepter videregives oplysninger til landets apoteker og Lægemiddelstyrelsen via FMK.
-
Ved indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser.
-
I andre tilfælde videregives oplysninger til pårørende eller forsikringsselskaber.
Lovgrundlag for behandling og videregivelse af personoplysninger
Det juridiske grundlag for at indsamle, behandle og videregive dine personoplysninger er:
-
Til brug for den almindelige patientbehandling indsamles, behandles og videregives almindelige personoplysninger i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(c) og (d), mens de følsomme personoplysninger indsamles, behandles og videregives i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9(2)(c) og (h).
-
Herudover er vi forpligtet til at behandle en række personoplysninger om dig ved den almindelige patientbehandling i medfør af autorisationslovens kap. 6, bekendtgørelse om sundhedspersoners journaler (journalføringsbekendtgørelsen) særligt §§ 5-10, samt sundhedslovens kap. 9.
-
Oplysninger til brug for afregning for patientbehandling fremsendes en gang pr. måned til regionens afregningskontor efter reglerne i Overenskomst om almen praksissundhedslovens §60.
-
Medicinordinationer på recepter samt vaccinationer sendes via IT-tjenesten FMK efter reglerne i sundhedslovens § 157 og bekendtgørelse om recepter og dosisdispensering af lægemidler særligt kap. 3.
-
Kliniske patientdata videregives til kliniske kvalitetsdatabaser efter reglerne i sundhedslovens §§ 195-196 og bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v. Data kan også videregives på baggrund af et konkret samtykke fra dig som patient.
-
Dine personoplysninger videregives alene til forsikringsselskaber med dit forudgående samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(a) og 9(2)(a).
-
Dine personoplysninger videregives alene til dine pårørende med dit forudgående samtykke efter reglerne i sundhedslovens § 43.
-
Ved afdøde patienter kan visse personoplysninger videregives til afdødes nærmeste pårørende reglerne i sundhedslovens § 45.
Tilbagekaldelse af samtykke. Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en videregivelse baseret på samtykke.
Brug af databehandlere
Dine personoplysninger behandles og opbevares hos vores databehandlere, som opbevarer dem på vegne af og efter instruks fra os. Vores databehandlere er p.t.
XMO/Compugroup Medical |
PLSP A/S |
MultiMED |
Danish Medical Data Distribution (DMDD) |
DAK-E |
Offentlige myndigheder (regioner, kommuner) |
Andre sundhedsaktører (speciallæger, privathospitaler mv) |
Sundhedsdatastyrelsen |
Kliniske kvalitetsdatabaser (RKKP) |
Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) |
Regioner |
Forsikring og pension |
Politi og domstole |
Sociale myndigheder |
SKAT |
Maack-IT (IT-support, databackup) |
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer personoplysninger om dig, så længe vi har behov for at varetage de overfor angivne formål. Vi har dog i henhold til journalføringsbekendtgørelsen § 15 pligt til at opbevare disse i minimum 10 år efter seneste tilførsel til journalen. Der kan opstå tilfælde hvor vi er nødsaget til at opbevare dine personoplysninger i længere tid, f.eks. i forbindelse med en klagesag eller erstatningssag, hvor oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt afsluttet.
Dine rettigheder
Du har – med lovens begrænsninger – visse rettigheder, herunder retten til indsigt i personoplysninger, retten til at få ændret ukorrekte oplysninger, retten til at få slettet oplysninger, retten til at få begrænset oplysninger, retten til dataportabilitet, retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne, herunder ift. automatiseret, individuel beslutningstagning (”profilering”).
Du har også ret til at klage til en kompetent tilsynsmyndighed, herunder Datatilsynet.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os..
Adresseoplysninger på klinikken:
Lægehuset Rådhusgade 9
Rådhusgade 9, 6200 Åbenrå
Danmark
Dato: 02.05.2018
Aktuelt
HUSK DIT SYGESIKRINGSKORT VED DIT BESØG!
Der skal bæres mundbind i venteværelset ved symptomer fra luftvejene.
Obs – Potentielt afhængighedsskabende medicin
Udskrivelse af recept på potentielt afhængighedsskabende medicin (f.eks. morfinpræparat, sovemedicin, medicin mod ADHD) kræver fremmøde hos lægen
hver gang efter retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen.
Får du potentielt afhængighedsskabende medicin er det en god idé at bestille tid hos lægen til konsultation og drøftelse af fremadrettet plan.
Vedrørende blodprøver
Vær ved tidsbestilling opmærksom på, at vi desværre ikke længere kan udtage blodprøver efter kl. 14 mandag til torsdag og efter kl. 13.30 om fredagen pga. regionens blodprøveafhentningsaftale.
INGEN COVID-19 ELLER INFLUENZAVACCINATION I KLINIKKEN I ÅR!
Regionsrådet i Region Syddanmark har besluttet ikke at indgå nogen honoraraftale om dette års sæsonvaccinationer. Praktiserende læger får dermed ikke nogen rolle i forbindelse med vederlagsfri vaccination af særlige målgrupper mod influenza og COVID-19. I stedet kan du blive vaccineret på de regionale vaccinationscentre og hos en privat aktør, der byder på opgaven.
Ændringen kan give anledning til mange spørgsmål fra dig og øvrige patienter. Har du spørgsmål til vaccination, anbefaler vi derfor, at du kontakter Region Syddanmark, der har ansvaret for årets sæsonvaccination.
Vi håber, at folk vil hjælpe specielt vores ældre svækkede, psykisk syge og andre målgrupper, der må have svært ved at benytte sig af regionens tilbud fremfor nærheden ved at blive vaccineret af sin praktiserende læge. Vi håber næste år at blive involveret i sæsonvaccination påny.